Historie funkčního oblečení aneb jak to tehdy Craft vymyslel

Historie funkčního oblečení aneb jak to tehdy Craft vymyslel

V Česku je Craft v první řadě spojen s osobou Lukáše Bauera, který švédskou jedničku na poli funkčního oblečení využívá téměř po celou svou závodní kariéru. Logo firmy je ale patrně také tím nejfrekventovanějším, které můžeme vidět ve stopě mezi amatérskými lyžaři běžci. Do letošní sezony Craft vstupuje s celou řadou novinek, z nichž mnoho se týká právě nás, běžců na lyžích.

Se slovem Craft coby názvem firmy vyvíjející dokonale funkční prádlo pro sportovce jste se poprvé mohli setkat přesně před 40ti lety. Tedy za předpokladu, že jste v tu dobu měli cestu po jižní části švédského království a zavítali do městečka Borås. To se patrně nejvíce proslavilo tím, že v něm sídlí jedna z největších telekomunikačních firem světa Ericsson. Borås však má bohatou historii i v textilnictví a oděvnictví. A právě proto v něm v těch časech začal jistý Anders Bengtsson vymýšlet látku, která by dokonale odváděla pot z lidského těla a umožňovala podávat maximální sportovní výkon i v chladných severských podmínkách. Abyste rozuměli: představte si pilota třeba vojenské stíhačky, který se musí katapultovat. Jelikož je při letu vystaven extrémní fyzické zátěži, je jeho spodní prádlo nasáklé potem a v krizové chvíli se dostává z horkého prostředí letounu do atmosféry, kde je teplota třeba o 70 stupňů nižší. Co se stane? Vše na něm okamžitě zmrze. A velmi podobně se klasické látky chovají i při zimních sportech, třeba běžeckém lyžování. Anders Bengtsson věděl, že pokud by se mu podařilo vyrobit tkaninu, která dokáže odvést vlhkost z vnitřní vrstvy oděvu vně, dočká se zaslouženého úspěchu. To jaro roku 1973 vyběhl, jako již mnohokrát předtím, ze svého domu v Boråsu a jeho tělo pokrýval opět úplně nový materiál z polyesteru. A ve chvíli, kdy se na jeho těle začaly tvořit první krůpěje potu, pocítil – možná doslova, že má vyhráno. Po návratu ještě své prádlo převážil, čímž v něm změřil obsah vlhkosti a mohl konstatovat: není pochyb, mám to! Následovalo samozřejmě mnoho let vývoje, hledala se nejlepší pletací technika (nejúčinnější se ukázal poměr tři stehy ven a dva stehy dovnitř), vymýšlely druhé a třetí vrstvy. Základ byl ale objeven právě tehdy.

Abychom vás nemystifikovali. Ona svůj čas chtěla i samotná značka Craft, to jaro '73, kdy jste mohli v Boråsu potkat běžícího Anderse Bengtssona, byste na jeho tílku hledali tato slova marně. Až o pár let později dostal jistý Sten-Sture Johansson za úkol vymyslet v rámci skupiny Eiser jméno nového brandu, který bude zastřešovat právě produkty z Andersova vývoje. Vymyslel název Craft of Sweden, přičemž slovo Craft má hned několik významů včetně craftsmanship (zručnost, šikovnost). Craft byl vůbec první značka, která začala masivně propagovat princip oblékání ve vrstváchTedy “Zručnost ze Švédska”, legenda byla založena. V říjnu 1977 se Craft of Sweden se v rámci skupiny Eiser staví na vlastní nohy (je její jakousi dceřinou společností) a s plnou parádou se vrhá do obchodu. Zakrátko je ovšem mnohem větším problémem než marketing spojený se zavedením nové značky skutečnost, že firma nestíhá pokrývat obrovský zájem po svých produktech. To jsou panečku starosti!

Následně to šlo ráz na ráz. Ingemar Stenmark, jedna z tváří značky, vyhrával téměř každý závod, do kterého odstratoval. Lidé ho milovali a stejně tak milovali Craft. Stačilo prý dát Stenmarka v životní velikosti na plakát do každého obchodu a lidé chodili dovnitř, jakoby se legendy na obrázku chtěli zeptat, zda dostanou autogram. Craft v té době opět řešil starosti dosti vzdálené problémům většiny firem. Jeho hitem v ten čas byly ponožky s patentovanou technologií, která dokázala udržet nohy v suchu a teple. Problém byl s jejich kvalitou: byly příliš dobré, zachovávaly si vlastnosti po mnoho let a zákazníci neměli důvod kupovat si stále nové a nové…

Doktor radí: whiskey a česnek

Ale zpět ke sportovcům, na kterých Craft staví celou svou filozofii. Od dob Stenmarka dodnes. Gunde Svan, Per Elofsson, Jens Byggmark, Charlotte Kalla, Aino-Kaissa Saarinen, Alexander Legkov nebo Emelie Öhrstig a mnoho, mnoho dalších. Ti všichni vyvíjejí produkty, které k lepšímu pocitu při sportu používá celý svět. K posledně jmenované se váže jeden zajímavý příběh. V roce 2005 patřila Švédka k jedněm z favoritek na vítězství ve sprintech na MS v Oberhofu. Jenže ještě 12 hodin před startem to s jejím zdravím nevypadalo dobře: zimnice nechtěla ustoupit. Týmový doktor se rozhodl pro radikální řešení: 12letá whiskey a česnek, zněla medicína. A co myslíte? Emelie, samozřejmě v barvách Craft, brala zlato!

Dnes se Craft specializuje na v podstatě tři sportovní odvětví: lyžování, běh a cyklistiku. I když dokonalých vlastností jeho výrobků lidé využívají i v mnoha dalších disciplínách. Za čtyřicet let, kdy je Craft na světě, se změnilo mnohé, nicméně filozofie firmy je stále stejná, jako když Anders Bengtsson pátral po vysněném materiálu. Nabízet funkční prádlo umožňující úplně všem podávat při sportu maximální výkon.