Připravte se na sezonu, startuje!

Několik dní před odjezdem na hory je přece jenom trošku pozdě zkoumat, jak na tom fyzicky jsem, ale budiž, říkám si každoročně. Příští rok to bude jinak! Pro dobrý pocit většiny lyžařů jistě stačí, aby měli tělo zdravé alespoň relativně. Hodně záleží na životním stylu. Mám-li sedavé zaměstnání, do kterého dojíždím autem, tak to si přece jenom, možná, zadělávám na problém… Je to opravdu tak, že sjezdové lyžování, alespoň v té zábavné, hobby formě, nevyžaduje nijak mimořádně vytrénované tělo – sílu, vytrvalost, rozsah pohybu, obratnost? Částečně to jistě pravda je, zejména v době carvingových lyží pro správně technicky zvládnutou jízdu opravdu potřebujeme jen o málo víc síly, obratnosti a pohybového rozsahu než pro chůzi na schodišti. A platí to i pro poměrně velké rychlosti. Ale právě v tom je ta zrada, to velké nebezpečí! Korekce technické chyby pak vyžaduje naopak opravdu hodně síly. A čím je jízda rychlejší, tím více síly, obratnosti, pohybového rozsahu! 

Takže jak je to s tím tělem?

Tělo potřebujeme mít na takové nepříjemné překvapení nachystané, jinak se vystavujeme opravdu velkému riziku zranění. Právě ve zmíněné "snadnosti" zatáčení na carvingových lyžích v kombinaci s nedostatkem síly a obratnosti vidím příčinu nárůstu vážných úrazů v carvingové době. Takže pokud jste třeba až do listopadu necvičili, tak honem alespoň dvakrát třikrát týdně spinning (abychom se rozdýchali a srdíčko alespoň trošku naladili), denně pak alespoň dvě stovky dřepů v sériích po dvaceti až padesáti, jednou nebo dvakrát denně pět Tibeťanů (vygůglujem o co jde) a do práce, školy, na nákup a po schodech chodit pěšky!!! Alespoň to, prosím. Ti, co chtějí dosahovat nějakých výsledků v závodech Masters, by na tom ovšem měli být s přípravou daleko lépe!

Jak jsou na tom lyže?

A nejenom lyže, ale kompletní lyžařské vybavení? Pro dobrý výkon a pohodu při lyžování jsou snad ještě důležitější boty! Začnu tím, co jsme měli udělat (a opravdu i udělali?) na jaře. Lyže jsme ošetřili lehkým přebroušením hran, navoskovali a vázání povolili na nižší vypínací hodnoty, aby si pérka odpočinula. J Boty jsme nepochybně prohlédli nejen zvrchu, ale zjistili jsme i eventuální poškození vnitřní botičky. Botky jsme pak, pěkně rozepnuté, uložili na temné suché místo, tak jako lyže…  

Pokud jsme vše udělali tak, jak píšu, je vše v pořádku. Dotáhneme jen vázání a můžeme poprvé vyjet. Pokud jsme takovou úplně základní posezónní údržbu neudělali, pak ji uděláme jako nutnou předsezónní přípravu. A tímto jsem se dostal k asi nejdůležitějšímu předsezónnímu doporučení. Nejméně několik dní před prvním výjezdem na hory si k televizi nebo k psaní úkolů do školy nebo k jakémukoli sedavému zaměstnání obujte lyžáky a zapněte je na doraz (a chvilkama povolujte). Zvykejte si na boty a botám dejte šanci, aby si zase, po několika měsících, mohly začít zvykat na vaše nohy. Tenhle předsezónní rituál vám velmi zpříjemní první lyžování.    

Jak je to s oblečením?

Mám zde na mysli především ony tři obligátní vrstvy – spodní prádlo pro příjemný pocit na pokožce, udržení tepelného komfortu a odvádění či absorpci potu, druhou vrstvu, kterou je zpravidla nějaký rolák, mikina, svetr pro udržení tepla a "reprezentaci" v hospůdce, a nakonec onu nejviditelnější a už na první pohled asi nejdůležitější vrchní ochrannou vrstvu, kterou tvoří zpravidla speciální lyžařská bunda a kalhoty. Vím, jak důležitá je tepelná pohoda, volný pohyb, jak úžasné (ale také naprosto zbytečné a neúčinné) mohou být různé vymyšlenosti lyžařského oblečení. Právě u oblečení můžeme platit několikanásobně víc, než je za dodanou funkčnost a estetickou hodnotu nutné. Je proto velmi dobré se na oblečení před sezónou znovu kriticky podívat a následně ho tedy opravit, upravit, vyměnit, doplnit…

Hodně důležitou součástí oblečení je už dnes samozřejmá přilba a zcela samostatnou položkou jsou rukavice. Snad všem nám mrznou ruce a dámám zpravidla tolik, že jim to brání v lyžování. Takže doporučuju rukavice dvoje – jedny lyžařsky funkční, prstové a jedny rukavice "poslední záchrany" – zahřívací. třeba i palčáky.

Jak poprvé v sezóně

Většina z nás má s prvním stoupnutím na lyže v nové sezóně dobré zkušenosti. Víme, že ty první obloučky, první jízda, je jakoby ještě loňská – jde to báječně! Pak už je to trošku horší a získání jakési jistoty trvá minimálně dva tři dny. Dobrou pomocí může, jak doufám, být, pro už přece jen poučené, tedy v podstatě dobré lyžaře Tahák jak sjíždět. Při této příležitosti si dovolím ještě jednu drobnou poznámku. Z hlediska platnosti doporučení uvedených v Taháku není téměř rozdíl mezi způsobem jízdy špičkového lyžaře (například Ligetyho) a žádoucím způsobem jízdy jakéhokoli začátečníka, který to druhý den zkouší. Základní postoj i charakteristika žádoucích pohybů je stejná, jen kvalita provedení, rychlost, rozsahy a síly se poněkud liší.   

(Visited 1 times, 1 visits today)