Elektřina od Audi bez kompromisů

Elektřina od Audi bez kompromisů

Velké SUV e-tron je představitelem ekologické mobility bez kompromisů. Elektromobil od Audi se pyšní velkým vnitřním prostorem, bohatou výbavou a špičkovými jízdními výkony. Teď navíc přichází na trh ve vylepšené verzi a zákazníci u něj dostanou více možností volby.

 Audi e-tron se v roce 2018 stalo prvním čistě elektrickým modelem značky z Ingolstadtu a jako první tento model ukázal, že elektromobilita nemusí být efektně prezentovaná a zásadně odlišná. Na rozdíl od mnoha jiných elektromobilů si totiž e-tron zachovává design typický pro běžnou produkci Audi, a svou elektrickou povahu tak nedává na první pohled v zásadě nijak najevo, jde o elegantní a dynamicky tvarovaný vůz. Spíše než okázalou manifestací změn v automobilovém průmyslu je Audi e-tron prémiovým a praktickým vozem, který ukazuje, jak komfortní a využitelný elektrický pohon může být, a to včetně skutečného systému Quattro, který zajistí excelentní jízdní vlastnosti elektromobilu i za ztížených povětrnostních podmínek.

Extra dávka komfortu

E-tron se v praxi v mnohém podobá modelům Q7 nebo Q8 s konvenčním pohonem, velké elektrické SUV tedy přináší především nebývalou úroveň komfortu pro posádku. Nová elektrická platforma s akumulátory uloženými v podlaze znamená, že základem celé formule e-tronu je dostatek místa v interiéru. Baterie prostor nijak neomezují a karoserie typu SUV je pro dané uspořádání pohonu vlastně ideální. Cestující na všech sedadlech mají dostatek místa pro kolena, stejně jako nad hlavou, a při dlouhých cestách s rodinou potěší zavazadlový prostor o objemu 600 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1725 litrů. Svou všestrannost pak e-tron potvrzuje tím, že může táhnout přívěs až o hmotnosti 1800 kilogramů.

Posádku samozřejmě hýčká i špičkové zpracování interiéru se sedadly čalouněnými kůží nebo alcantarou a dekorační prvky z kartáčovaného hliníku, dřeva nebo laku.

Jedním ze zásadních prvků celkového komfortu je také samotné pohonné ústrojí e-tronu. Elektřina je díky svému tichému provozu pro prémiové SUV ideální záležitostí, ani na dlouhých trasách posádku nebude obtěžovat hluk, a přesné dávkování výkonu a možnost ovlivňovat úroveň rekuperace energie při uvolnění plynového pedálu ve třech stupních zajistí zcela hladkou jízdu.

Nová vylepšení

Samotný pohonný systém dodává modelu Audi e-tron významný potenciál pro dynamickou jízdu. E-tron 55 je vybaven dvojicí elektromotorů (zvlášť pro přední a pro zadní nápravu), která poskytuje systémový výkon 265 kW, krátkodobě je v režimu Boost schopna generovat až 300 kW. Díky tomu zvládne v režimu Boost zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy, což je na SUV o délce 4,9 metru a pohotovostní hmotnosti přesahující 2500 kilogramů úctyhodný výkon.

I při sportovní jízdě pak řidič ocení výtečnou ovladatelnost a plynulý nástup výkonu elektromotorů, které na pokyny reagují bez prodlev. Samozřejmostí je volba jízdních režimů dle momentálních potřeb a nálady řidiče. Využívání dynamiky vozu ovšem ovlivní dojezd elektromobilu na jedno nabití.

Standardně e-tron slibuje v režimu WLTP dojezd 417 kilometrů na jedno nabití akumulátorů s kapacitou 95 kWh. Ovšem kdo si e-tron objedná nyní, získá již vylepšené provedení, u kterého se konstruktérům podařilo dojezd mírně prodloužit, a to konkrétně na 436 kilometrů. Konstruktéři toho dosáhli softwarovým vylepšením managementu toku energií při běžné jízdě i při rekuperaci a také vylepšením samotného hardwaru vozu. Kromě této varianty se na trh chystá i nové provedení Audi e-tron 50 quattro, které bude mít elektromotory o výkonu 230 kW, na stovku zrychlí za 6,8 sekundy a jeho akumulátory s kapacitou 71 kWh mu poskytují dojezd až 336 kilometrů na jedno nabití.

Snadné dobíjení

Specialitou e-tronu je možnost mít dobíjecí konektor na obou stranách vozu, což usnadňuje dobíjení velkého SUV ve stísněnějších prostorách garáží nákupních center nebo třeba v hotelech na cestách. Pokud jde o rychlost dobíjení, na rychlonabíječkách s výkonem 150 kW lze vůz dobít zhruba z pěti na 80 % kapacity akumulátorů za pouhých 30 minut. I v domácích podmínkách lze vůz při nabíjení výkonem 11 kW bez problémů dobít přes noc, konkrétně za 8 hodin a 50 minut v případě dobíjení zcela vybité baterie do plné kapacity. Nabíjení na cestách usnadňuje služba e-tron Charging Service, díky níž mají majitelé Audi e-tron pod jednou smlouvou přístup k více než 70 000 nabíjecím stanicím po celé Evropě, včetně více než 2000 rychlodobíječek v síti Ionity. Průběh nabíjení samotného může majitel díky účtu a aplikaci myAudi sledovat přímo ve svém mobilním telefonu.

Technické libůstky

I když to nedává na první pohled nijak najevo, je Audi e-tron modelem plným technických libůstek a novinek, jež jsou ztělesněním sloganu „Náskok díky technice“. Například pro co možná nejefektivnější vytápění interiéru za pomoci čtyřzónové klimatizace vůz používá tepelné čerpadlo a automatickou detekci obsazení interiéru. Samozřejmostí je špičkový infotainment Audi MMI Touch s dvojicí velkých dotykových displejů a displejem Audi virtual cocpit v přístrojové kapličce. Jednou ze specialit k internetu připojeného systému Audi MMI je možnost využívat některé funkce a služby vozidla na vyžádání. Uživatel si tak může například na dovolenou aktivovat pokročilejší funkce světlometů LED Matrix.

Jedna z inovací Audi e-tron, kterou jsme si nechali na závěr, pak byla donedávna k vidění v podstatě jen ve sci-fi filmech. Vůz lze totiž objednat i ve variantě s virtuálními zpětnými zrcátky, kdy kamery promítají obraz na OLED displeje umístěné ve dveřích. Tato zpětná zrcátka zlepšují orientaci řidiče a zároveň přispívají díky vylepšení aerodynamiky vozu ke snížení spotřeby energie.

Připravil: Luděk Vokáč, foto: Audi

(Visited 97 times, 1 visits today)