Komprese na běhání. Jak vybrat tu správnou pomůcku?

Komprese na běhání. Jak vybrat tu správnou pomůcku?

Kompresní oblečení může být vhodnou volbou pro mnohé sportovní aktivity. Jaké mají benefity a co konkrétně se vám bude hodit při běhání? Na tyto i další otázky odpovíme uvnitř článku.

Jak kompresní oblečení pomáhá?

Kompresní oblečení při sportu pomáhá hned v několika ohledech. V první řadě má pozitivní vliv na krevní oběh. Díky kompresi se zvýší rychlost průtoku krve v dané oblasti. Díky tomu jsou svaly i další tkáně rychleji zásobovány kyslíkem a dalšími živinami. Můžete tak dosáhnout lepšího sportovního výkonu, předejít únavě, nebo dokonce poranění.

Díky tomu, že daná oblast – při běhání typicky nohy – je díky kompresi zpevněná, jsou minimalizovány nepříznivé otřesy. Zejména při pravidelně se opakující nebo dlouhodobé sportovní aktivitě (příkladem může být maratonský běh) jde o faktor, který tělu značně uleví, kompresí uděláte hodně pro své zdraví i pro to, abyste celý závod úspěšně zvládli.

Při běhání využijeme nejčastěji kompresní ponožky

Pro náruživé běžce jsou typicky doporučovaným vybavením kompresní ponožky. Zkuste třeba ponožky značky Jobst. Ponožky ale zdaleka nebudete vybírat jen podle velikosti.

Na trhu jsou nejrůznější kompresní ponožky, z nichž některé budou krýt jen chodidlo a zůstanou skryty v botě. Jiné sahají nad kotník, další mají podobu klasické ponožky. Asi nejtypičtější podobou jsou ale kompresní podkolenky, které kromě chodidla zpevní také oblast kotníku a lýtek. Na trhu však jsou k dostání i kompresní nadkolenky, které budou dosahovat až do výše vašich stehen.

Kromě velikosti a výšky budete vybírat z různých barev a vzorů, především byste se ale měli zaměřit na míru komprese. Zde je nejvhodnější ponožky vyzkoušet a vybrat vám nejpříjemnější variantu. Pro začátek zvolte ponožky spíše s nižší mírou komprese a časem případně sáhněte po modelu s kompresí vyšší.

Také ruce při běhu zapojíte

Ačkoli nohy jsou při běhu tím hlavním, zdaleka neplatí, že byste nezapojovali zbytek těla. Proto jsou častým doplňkem běžců také kompresní rukávy nebo trička. Kromě toho existují kompresní kalhoty nebo třeba návleky na lýtka. Každý z těchto doplňků má svůj účel a samozřejmě jisté výhody a nevýhody a je spíše na vás, co vám nejvíce vyhovuje a pomáhá.

Nebojte se experimentovat

Kompresní oblečení je natolik individuální pomůckou, že je jen velice obtížné doporučit obecně správné doplňky. Proto byste vždy měli v první řadě vnímat své tělo a sami vyhodnotit, co vám při sportu nejvíce vyhovuje. Začněte, jak již bylo zmíněno, například ponožkami s nižší mírou komprese a v případě spokojenosti přidávejte kompresní doplňky pro další části těla, případně zvolte výrobky s vyšší mírou komprese.

Lukáš Jirsa

Copywriter

(Visited 53 times, 2 visits today)