Nejbezpečnější způsob pro cestování dětí? Po vzoru kosmonautů

Nejbezpečnější způsob pro cestování dětí? Po vzoru kosmonautů

Children and Volvo Cars

Volvo se bezpečné přepravě dětí věnuje půl století. Z jeho bohatých zkušeností s laboratorními i nárazovými testy, ale také z podrobných analýz reálných nehod a studií o chování dětského těla během střetu vychází jednoznačné doporučení: pokud chcete svému dítěti zajistit nejvyšší možnou míru ochrany, vozte jej v sedačce umístěné zády ke směru jízdy co nejdéle. Minimálně do čtyř let.

A kde se vzala myšlenka, že jízda „pozpátku“ je pro děti nejbezpečnější? Inspirací jí kupodivu byly první výpravy do vesmíru. V roce 1962 celý svět se zatajeným dechem sledoval pokus amerického kosmonauta Johna Glenna o zopakování (a překonání) Gagarinova dobytí kosmického prostoru. Televizní komentátor přitom upozornil na zajímavou skutečnost: aby pilot překonal obrovské přetížení, řídil kosmickou loď zády ke směru letu.

Testování nového typu dětské sedačky – podle vzoru NASA usazené ve voze proti směru jízdy – probíhalo v 60. letech a v roce 1972 Volvo jako první výrobce automobilů představilo „obrácenou“ autosedačku. Následující výzkumy a zkoušky potvrdily, že toto umístění snižuje zatížení působící na dětský organismus, a může tak zachránit život jak miminkům, tak i starším dětem.

„Děti mají zranitelný krk, který se plně vyvíjí až po několika letech života. Zpočátku zkrátka není dostatečně silný. Proto je nezbytné, aby děti cestovaly zády ke směru jízdy,“ vysvětluje Dr. Lotta Jakobssonová, Ph.D., vedoucí oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Cars a zkušená expertka na oblast ochrany dětí v dopravě. Čelní náraz je pro dítě natolik silný, že i když je upoutáno v sedačce po směru jízdy, krční svaly a vazy jsou příliš zatíženy a hrozí vážné, nebo dokonce smrtelné zranění.

Volvo proto doporučuje vozit děti zády ke směru jízdy nejméně do věku čtyř let a nabízí vlastní řadu sedaček pro převoz různě velkých dětí proti směru jízdy. Ať už jde o pevné „vajíčko“ pro nejmenší, které dokonale chrání tělo novorozence i batolete přibližně do jednoho roku věku, nebo praktickou sedačku s otočným mechanismem, který usnadňuje nasedání a bezpečné poutání dítěte, určenou pro děti do 4 let (adekvátně 25 kilogramů hmotnosti).

Bezpečnost jízdy ještě zvyšuje způsob upevnění sedačky k vozidlu. Nejlepší je uchycení pevnými kotevními body Isofix, ač i tříbodový bezpečnostní pás nabízí vysokou úroveň bezpečnosti. Výhodou systému Isofix, jímž je sedačka upevněna přímo ke konstrukci vozu, je navíc menší riziko špatného zajištění.

Ale ani u starších dětí, které už proti směru jízdy necestují, by rodiče neměli na zvýšenou bezpečnost rezignovat. I pro tyto věkové kategorie existuje stále ještě „něco víc“ než samotný tříbodový pás. Minimálně podsedák, ať už s opěradlem, nebo bez něj, který zvýší pozici dítěte tak, aby bezpečnostní pás „dospěláckého“ sedadla procházel dítěti správně mezi krkem a ramenem. Specialitou švédských vozů je již od roku 1990 integrovaný podsedák na zadních sedadlech, který v nejnovějším provedení nabízí dokonce dva stupně pro různě vysoké děti.

V kombinaci s pokročilou konstrukcí vozů Volvo a pásy vybavenými předpínači i omezovači tahu je tak v kombinaci s bočními airbagy zajištěna nejvyšší možná míra bezpečí pro děti. A na něm přece záleží při každé cestě nejvíce.

Více o dětské bezpečnosti a typech dětských sedaček: https://www.volvocars.com/cz/proc-volvo/inovace/budoucnost-rizeni/bezpecnost/bezpecnost-deti

(Visited 327 times, 1 visits today)