Toyota Yaris GRMN: Japonská vize rychlosti

Toyota Yaris GRMN: Japonská vize rychlosti

Zdroj: Toyota

1134 kilogramů suché hmotnosti, nadopovaný motor z Lotusu Elise vybavený silou 212 koní, maximální rychlost 230 km/h a ladění podvozku od mistrů Nürburgringu. Vyzkoušeli jsme Toyotu Yaris GRMN, japonského dravce z limitované edice 400 kusů.

Že Toyota dokáže překvapit nezkrotně sportovní duší beze všech pochybností potvrzují už ikonické modely GT86 a Supra. K těmto dvěma zásadním a ve všech myslitelných směrech hlasitým argumentům hovořícím ve prospěch tvrzení, že Japonci mají rychlost v krvi, přibyl další.

Limitovaná edice hot hatche Yaris GRMN následuje technicistní charakter obou výše jmenovaných a v nejlepším slova smyslu old school kreací a díky své extrémně nízké hmotnosti je možná ještě zábavnější.

Vyprodáno

Na úvod je nutno říct, že Yaris GRMN už si nekoupíte, ačkoliv na český trh dorazil teprve loni. Limitovanou edici poslala automobilka do světa v počtu pouhých 400 kusů a nedočkaví znalci je vykoupili dřív, než byly vozy vyrobeny.

Velmi atraktivním prvkem celého konceptu je už jen samotné označení GRMN, jde totiž o zkratku z Gazoo Racing Masters of Nürburgring.

Ano, tohle auto dostalo pro maximální možné potěšení z rychlosti do vínku úpravy od mistrů legendárního německého okruhu, jehož linie je mimochodem vyobrazená na okénku vozu. Co se týče Nürburgringu, speciálka Yarisu disponuje jedním jediným nastavením jízdních vlastností a to takovým, kdy je podvozek laděn podle Severní smyčky Nürburgringu.

Tlačítka režimu sport+ a podobně tady nehledejte, u tohohle čistokrevného sporťáku bylo rozhodnuto předem. Výhradně třídveřová raketa o hmotnosti pouhých 1134 kilogramů je poháněna přeplňovaným motorem o objemu 1,8 litru a výkonu 212 koní, který směřuje na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.

Z nuly na sto se s Yarisem GRMN dostanete za 6,5 sekundy a budete to chtít dělat často. Díky kombinaci zážehového kompresorem přeplňovaného čtyřválce a tradičně malých rozměrů je Yaris GRMN skutečně velmi svižný, ale přitom stabilní. Na silnici reaguje mimořádně sebejistě, díky čemuž pocit suverenity přenáší i na řidiče. Svůj podíl na spolupráci se silnicí mají i zkrácené pružiny a speciálně vyvinuté tlumiče.

Symbol comebacku

A proč vlastně tohle auto vzniklo? Jako oslava návratu Toyoty do světového rallye šampionátu FIA (WRC). Do soutěže se tým Toyota Gazoo Racing vrátil letos po sedmnáct let trvající pauze a nyní závodí s vozem Yaris WRC.

Zdroj: Toyota

Nicméně odkaz GRMN na motosport neujde ani nezkušenému pozorovateli už při prvním pohledu na vůz. Jeho karosérie se vymezuje oproti klasickému modelu třeba lakováním v bílé barvě s červenými a černými akcenty na kapotě a prazích, černým aerodynamickým křídlem na zádi, speciálním provedení obou nárazníků nebo zadním difuzorem a masivní centrálně umístěnou koncovkou výfuku. Třešničkou na dortu dynamického vzhledu jsou pak černá sedmnáctipalcová litá kola BBS.

Husí kůže na požádání

Interiér je zaměřený na řidiče. Tečka. Kabina je vybavena sportovními předními sedadly, která se mimochodem ergonomií vyrovnají sedačkám ve vyšších třídách podobných typů vozů a zajišťují stabilní držení těla a vynikající oporu. Sportovní volant obšitý kůží a vybavený červenou středovou ryskou pro odhad natočení kol je ten samý, který najdete v Toyotě GT86 – proč měnit věci, které fungují.

Vizuální vyjádření sportovního charakteru interiéru ještě podporují hliníkové sportovní pedály a minimum doplňků. Vizuální stránka Yarisu GRMN ale není tím, co vás na tomhle autě uchvátí a takové ambice Toyota pravděpodobně ani neměla. Zato audioprojevy tohoto extravagantního Japonce dokážou na požádání vyvolat husí kůži – o to víc, když víte, že na tomhle hřišti se ještě hraje podle starých pravidel a žádné elektronické úpravy zvuku se nekonají.

GRMN je sebevědomou exhibicí toho, že Toyota řidičům rozumí a stále pro ně dokáže ze svých aut doslova vytřískat ty správné emoce. Mimochodem, už teď se nemůžeme dočkat, až si projedeme novou Supru!

(Visited 352 times, 1 visits today)