111 let Tour de France: „Stará dáma“ letos poprvé v historii nedojede do Paříže

111 let Tour de France: „Stará dáma“ letos poprvé v historii nedojede do Paříže

Tour de France 2024 startuje v italské Florencii a končí ve francouzské Nice. Důvodem porušení staleté tradice jsou olympijské hry, které v Paříži začínají pouhých pět dnů po dojezdu nejslavnějšího cyklistického závodu.

Celková délka Tour de France 2024 bude 3492 km s převýšením 52 320 m. Je naplánováno jedenadvacet etap. Pojede se na území Itálie, Francie, Monaka a San Marina. Silniční cyklistický závod se koná tři týdny, od 29. června do 21. července.

Osobní návštěvu na trati i přímé televizní přenosy si užijí jak znalci sportu, tak milovníci francouzské přírody a památek, protože peloton projede nejkrásnějšími partiemi země. Z významných regionů vynechá pouze severozápadní Bretaň.

Cyklisté projedou čtyři pohoří – italské Apeniny, francouzské Alpy, Francouzské středohoří neboli Centrální masiv a Pyreneje. Z nejznámějších stoupání se diváci mohou těšit na Galibier, Tourmalet, Plateau de Beille a Peyresourde.

Poznámka pro čtenáře nepolíbené silniční cyklistikou: Trasa Tour de France je každý rok jiná, pouze až dosud vždy končila v Paříži. O poctu být startovním, cílovým anebo aspoň průjezdním městem bojují dlouhé roky napřed stovky větších obcí, měst, městeček, letovisek a horských středisek. Pořadatelé z nich vybírají podle atraktivity, plánovaných přejezdů ikonických horských sedel, kvality asfaltu na silnicích a samozřejmě také podle peněz, jaké jsou města a regiony ochotné do závodu vložit.

Speciální ročník

Organizátoři z firmy ASO naordinovali pelotonu speciální závěr. Cyklisté, kteří přežijí třítýdenní torturu na větrných rovinách centrální Francie, neustálé nahoru-dolů v Pyrenejích a obrovské porce převýšení v Alpách, pojedou poslední etapu sami za sebe.

Nakonec se totiž jede kopcovitá časovka jednotlivců v Nice na Azurovém pobřeží. Ta může ještě na poslední chvíli pořádně zamíchat pořadím.

Finále s časovkou zažije závod po dlouhých pětatřiceti letech. To poslední je spojené se slavným soubojem Fignon kontra LeMond v roce 1989, který skončil těsným vítězstvím Grega LeMonda o pouhých osm vteřin. Po třech týdnech lítého souboje v horách, rovinách, únavných výjezdech i divokých sjezdech!

Letošních posledních pětatřicet kilometrů proti chronometru má převýšení nahoru i dolů sedm set metrů, při čemž sjezdy i stoupání jsou pěkně ostré. Žádná týmová taktika nikomu na trati nepomůže. Vyhraje ten, kdo vypne mozek, odpojí receptory bolesti, zůstane silný a vytrvalý.

Pochybnosti zůstávají

Ví bůh, jestli se to dá zvládnout bez zakázaných koktejlů, u kterých raději nevědět, co v nich je namícháno. Je totiž zřejmé, že souboj chemických laboratoří s antidopingovými kontrolory neskončil doživotním vyloučením šampiona Lance Armstronga z veškerého cyklistického závodění roku 2012, vymazáním jeho jména z výsledkových listin Tour de France a zákazem vůbec vyslovit jeho jméno v partnerských médiích. 

Lze předpokládat, že 111. ročník Tour de France bude zase plný drog, anabolik a dopingu. Buď veřejně, nebo skrytě. Bude to každoroční divadlo v nejlepším i nejhorším smyslu. Bavíme se, fandíme, nevěřícně zíráme na obrovské úsilí a neskutečné výkony cyklistů. A při tom víme, že bez podpůrných prostředků není v lidských silách něco takového přežít, natož pak závodit.

Poslední rok se v souvislosti s dopingem mluví nejčastěji o slovinském cyklistovi Tadeji Pogačarovi, dvojnásobném vítězi Tour de France, který letos vítězí rozdílem třídy v téměř každém závodě, kterého se účastní. Nikdo ho ovšem při ničem nedovoleném nechytil.


7 TOP etap

Mezi „nej“ 111. ročníku Tour de France patří sedm nejzajímavějších etap:

2. Druhý den se končí v Boloni, ale cyklisté si během etapy zazávodí na automobilovém okruhu Imola, který považuje za domovský značka Ferrari.
3. Hned třetí den se jede nejdelší etapa 229 km do Turína. Kopcovitý profil ukazuje, že to nebude projížďka v závětří pelotonu po rovině.
9. Mimo asfalt se pojede přes třicet kilometrů šotolinových a prašných cest z Troyes do Troyes v deváté etapě. Bílá šotolina zvaná gravel je známá z jednorázových závodů nejvyšší kvality Strade Bianche a Paříž – Tours.
15. Na francouzský národní svátek Dobytí Bastily se pojede patnáctá etapa do Plateau de Baylle. Lze tady počítat s útokem francouzských závodníků.
19. Královská etapa bude devatenáctá v Alpách s cílem v Isola. Jezdci během jednoho dne projedou třemi sedly s nadmořskou výškou nad 2000 m. Nejvýše se ocitnou v nejvyšším silničním francouzském průsmyku Cime de la Bonette (2802 m).
20. Předposlední etapa do Col de la Couillole míří na silnice, které automobiloví jezdci znají z Rallye Monte Carlo.
21. Individuální časovka z Monaka přes hory do Nice bude jednoduše řečeno „maso“. Tady se vydají všichni cyklisté ze všech svých sil. Doslova a do písmene.

Na start Tour de France se postaví 176 cyklistů ve 22 týmech po 8 jezdcích. Očekává se bitva hlavně mezi vítězi minulých ročníků a několika málo dalšími jezdci ze světové špičky. Sledujte vítěze posledních dvou ročníků Jonase Vingegaarda (Dánsko) a Seppa Kusse (USA) z týmu Visma – Lease a Bike, Tadeje Pogačara (Slovinsko) z UAE Teamu Emirates, Primože Rogliče (Slovinsko) z Bora-Hansgrohe a slibného nováčka Remca Evenepoela (Belgie) ze Soudal Quick-Step.

Oficiální názvy týmů
Alpecin-Deceuninck (Belgie)
Astana Qazaqstan Team (Kazachstán)
Bora-Hansgrohe (Německo)
Decathlon-AG2R-La Mondiale Team (Francie)
Groupama-FDJ (Francie)
Intermarché-Wanty (Belgie)
Lidl-Trek (USA)
Movistar Team (Španělsko)
Team dsm-firmenich PostNL (Nizozemsko)
Team Visma | Lease a Bike (Nizozemsko)
UAE Team Emirates (SAE)
Arkea B&B Hotels (Francie)
Bahrain Victorious (Bahrajn)
Cofidis (Francie)
EF Education Easypost (USA)
Ineos Grenadiers (Velká Británie)
Israel-Premier Tech (Izrael)
Lotto DSTNY (Belgie)
Soudal Quick-Step (Belgie)
Team Jayco Alula (Austrálie)
Totalenergies (Francie)
Uno-X Mobility (Norsko)

Slavná historie

Tour de France (Cesta okolo Francie) je nejslavnější cyklistický závod světa. Koná se od roku 1903 a přerušily ho pouze obě světové války.

Sportovní soutěž vypsal Henri Desgrange, šéfredaktor deníku l’Auto, jehož nástupcem je od roku 1946 deník L’Équipe. Pořadatelem je stále vydavatel novin, přesněji jeho dceřiná společnost L’Équipe – Amaury Sport Organization, kterou všichni z branže znají pod zkratkou ASO. 

Proč si sportovní noviny vybraly právě cyklistiku? Na začátku minulého století se zraky fanoušků upíraly na atraktivní disciplíny související s rychlým pohybem, a tedy také na cyklistiku.

Žlutý dres pro vedoucího závodníka během soutěže a konečného vítěze byl zaveden roku 1919, aby diváci měli lepší přehled, kdo v závodě právě vede. Odpovídal barvě papíru, na který se deník l’Auto tiskl.

Podobně Giro d‘Italia obléká od roku 1931 vítězné jezdce do růžového dresu podle papíru pořádajících novin Gazzetta dello Sport. Třetí do party Vuelta a España rezervuje pro nejlepšího cyklistu červený dres, jehož barva odkazuje na býčí zápasy, ale až od roku 2010.  

Tour de France je nejprestižnější součástí celoročního seriálu silničních cyklistických závodů UCI World Tour. Spolu s italským Girem (založeno 1909) a španělskou Vueltou (založeno 1935) patří do elitní trojky Grand Tour, které se konají vždy po tři týdny.

Závody uvnitř závodu

Aby byla vcelku nudná podívaná na závodníky, kteří se každý den mnoho hodin po celý měsíc hmoždí v pelotonu, atraktivní, hodnotí se nejen nejlepší cyklista, ale také specialisté na jednotlivé dovednosti. Jejich lídři mají právo nosit různé barvy dresů. Mnozí jezdci tak vlastně jednou vlastní závody v rámci Tour de France. Jejich cílem je získat některý z trikotů, na které mají schopnosti, a pak přežít všechny etapy a dojet každý den v časovém limitu od pořadatelů, aby nebyli diskvalifikováni.  

Žlutý trikot
Pro vítěze celkového pořadí dle času. Během závodu nosí žlutý trikot průběžný lídr. Celkový vítěz nemusí vyhrát žádnou etapu, důležitý je celkový součet časů za celou Tour de France. Vítěz žlutého trikotu ovšem bývá dominantní závodník a obvykle vyhrává některé etapy a v ostatních se pohybuje na předních místech výsledkové listiny.

Zelený trikot
Pro nejlepšího sprintera dle počtu bodů. Body se sbírají na sprinterských prémiích v rovinatých terénech během některých etap, a hlavně v cíli každé etapy. Sprinteři jsou z principu mohutní, „osvalení“ chlapíci, kteří mají ve svých týmech za úkol vyhrávat etapy bez velkých převýšení. Na alpských a pyrenejských sedlech se ovšem trápí a mnozí z nich jsou kvůli nedodržení časového limitu vyřazeni.

Puntíkovaný trikot
Pro nejlepšího vrchaře dle počtu bodů. Body se sbírají na horských prémiích na vrcholech kopců nebo v sedlech a také v cíli každé horské etapy. Lehkonozí vrchaři jsou oproti sprinterům tintítka, a co na ně nenajedou v kopci, to jim v cíli chybí. Nemají proti nim šanci v rychlosti a ani v jisté bezohlednosti.

Bílý trikot
Pro nejlepšího mladého jezdce do pětadvaceti let v celkovém pořadí dle času. Je to obdoba žlutého dresu pro začínající mladíky.

Česká stopa na Tour de France

Česko a ani bývalé Československo není silniční cyklistice zemí zaslíbenou. Máme na to malé hory, špatné silnice a bezohledné řidiče v provozu. Přesto čas od času zazáří česká hvězda i na Tour de France. Vybíráme nejlepší momenty české cyklistiky ve Francii.

* Ján Svorada vyhrál ceněnou poslední etapu v Paříži na Champs Élysées (2001) a další dvě etapy (1994 a 1998).
* Roman Kreuziger jezdil jako superdomestik pro vítěze Tour de France. Z této pozice se umístil čtyřikrát v první desítce celkového pořadí, nejlépe na 5. místě (2013).
* Leopold König byl řadovým členem cyklistické stáje a dosáhl na 7. místo celkově (2014).
* Zdeněk Štybar jako domestik vyhrál jednu etapu (2015).
* Pavel Padrnos jako domestik získal dvě vítězství v týmové časovce (2003 a 2004).
* Jan Bárta dojel na 3. místě v individuální časovce (2014).

Fenomenální Slovák

Slovenský cyklista Peter Sagan se stal na dlouhá léta fenoménem Tour de France. Jednak jeho styl závodění byl velmi atraktivní a zábavný pro diváky, jednak jezdil s kopce „jako drak“ a ujížděl všem, jednak neváhal dělat opičky pro diváky. Nezapomenutelné jsou jeho jízdy po zadním kole, smyky v zatáčkách, přeskakování obrubníků, sjezdy v leže na rámu a také pozdravy i fotky pro fanoušky u trati. 

Peter Sagan je ortodoxní klasikář, a proto nemohl nikdy pomýšlet na celkové vítězství. Zelený trikot ovšem získal pětkrát v letech 2012 až 2019, cenu za bojovnost obdržel 2016 a vyhrál dvanáct etap (2012, 2013, 2016, 2017, 2018, 2019).

 

Slovníček z pelotonu – abychom si rozuměli

Lídr – nejlepší jezdec v týmu, kterému všichni pomáhají a hlídají ho před ostatními jezdci, jeho úkolem je vyhrát celkové pořadí závodu
Superdomestik – obvykle druhý nejlepší jezdec, od lídra se po celý závod nehne a rozjíždí mu poslední úseky etap, v případě odstoupení lídra přebírá jeho funkci
Domestik – člen týmu určený k podpoře ostatních, jeho cílem není vyhrávat, ale pomáhat ostatním, počkat na ně v případě problémů, vozit jim pití a jídlo, zneškodňovat útoky ostatních týmů
Sprinter – velký, silný a rychlý cyklista, který má vyhrávat etapy s dojezdy po rovině
Vrchař – lehký a odolný cyklista, který nejrychleji vyjíždí dlouhá stoupání
Klasikář – typ jezdce, který má od každého něco, vynikne v komplikovaných situacích na trati, ve špatném počasí a také v etapách, kde se neustále střídají roviny, stoupání a klesání
Balík – hlavní peloton, ve kterém jede většina jezdců, má společnou výhodu v rychlosti
Vlak – několik kilometrů před hromadným dojezdem etapy budují jednotlivé týmy co nejlepší pozice pro své lídry nebo sprintery a jedou za sebou jako vagony ve vlaku
Grupeto – skupinka odpadlých jezdců, kteří nestačí tempu pelotonu, v některých úsecích se balík rozpadá na několik grupet
Červená lucerna – neoficiální titul pro posledního jezdce průběžného pořadí
Terezín – jízdu na šikmému protivětru usnadňuje řazení cyklistů diagonálně po celé šířce silnice
Nástup – rychlým únikem ujet ze skupiny a udělat si náskok před cyklisty za sebou
Docvaknout – překonat mezeru před sebou a dojet předchozího cyklistu nebo peloton
Odpárat – odjet cyklistům za sebou
Hák – jízda dvou a více cyklistů za sebou, aby byl vystaven větru jen první z nich
Kolotoč – střídání jezdců v háku, když je potřeba vyvinout co největší rychlost
Šrot – jízda na hranici fyzických možnosti
Na gumě – cyklista se snaží dojet jezdce před sebou, ale neustále má větší či menší mezeru a přepadne ho pocit, jako by se táhl na gumovém laně
Mít nohy – pocit, že se jede v pohodě a že cyklista může získat dobré umístění
Kašpárek nebo Večerníček – jízda do velmi strmého kopce na nejlehčí převod a připomíná animovanou postavičku z televize
Bidon – cyklistická láhev
Kapka – speciální přilba aerodynamického tvaru na časovku
Nasypat – používat doping


Autor: Jakub Turek

(Visited 535 times, 1 visits today)