Antarktida je outdoorový ráj. Co takhle bivak s tučňáky?

Zdroj: Jan Hocek

Návštěva Antarktidy, už jen pomyšlení, že bychom se na šestý světadíl vypravili, vyvolá možná v každém z nás zcela jinou představu. Je to tak daleko. A bylo tam zatím tak málo lidí. Všeobecně zažité mínění ukazuje nejstudenější kontinent jako nekonečný „mrazák“, kde se ve větru choulí tučňáci a po moři plují ledové kry. Skutečnost je ale mnohem pestřejší a pohodovější, než byste čekali.

Antarktické léto, které trvá přibližně od prosince do března, přináší příjemné počasí a spoustu slunečných dní. A samozřejmě také polární den s úžasnými možnostmi fotografování. Proto pokud vám nevadí sníh (což by lyžařům vadit nemělo), je Antarktida skvělým místem pro outdoorové aktivity všeho druhu.

Na naší poslední expedici jsme vyzkoušeli mořský kajaking, vystoupali jsme po ledovci na vyhlídkový vrchol, toulali jsme se na sněžnicích podél pobřeží a také jsme bivakovali na sněhu mezi tučňáky.

Po ledovci na úchvatnou vyhlídku

Většina návštěvníků Antarktidy se spokojí s žabí perspektivou pozorovatele z paluby lodi nebo z pobřeží. Břehy Antarktického poloostrova však lemují dvoutisícové hory, a proto by byla škoda na některý vrcholek nevylézt!

navigate_before
navigate_next

Jeden z vrcholných dnů naší plavby přichází v zátoce zvané Paradise Bay. Už z názvu vyplývá, že místo je to vskutku úchvatné, kde nad labyrintem zátok a ostrůvků trčí kilometry vysoké útesy, do moře padají splazy ledovců a na hladině plují kry nejrůznějších tvarů. Zodiakem se tedy přesouváme k ledovcovému splazu, kde se naše osmičlenná skupinka váže na lano. Antarktické ledovce sice vypadají vlídně, ale zdejší unikátní podmínky vytvářejí séraky i v místech, kde byste to nečekali.

Stoupáme v mačkách a s cepíny po ledovci až na vyhlídku, odkud naše loď vypadá mezi ledovými horami jako malá hračka. Cestou si vychutnáváme dokonalé ticho a oblohu bez jediné čáry po přeletu letadla. Ta tady totiž nelétají a jediní tvorové ve vzduchu jsou tu dravé chaluhy.

Pádlování mezi krami

Odpoledne vyrážíme na mořských kajacích prozkoumávat zátoky na opačné straně Paradise Bay. Spustit mořské kajaky z paluby ledoborce na vodu chce trochu cviku, ale po chvíli již rozrážíme plovoucí kry, fotíme lenošící tuleně i zvědavé tučňáky.

navigate_before
navigate_next

Jsme v jedné z nejscenéričtějších oblastí světa, v zátoce Skontorp Cove, kde z kolmých skal padají ohromné ledovce přímo do moře. Je tu ticho jako v kostele, jen průzračně čistá voda šplouchá do našich titěrných plastových plavidel. Na jedné z ker odpočívá tuleň leopardí. Připlouváme až na dosah jeho obrovského těla, ploutvonožec je však v klidu, stejně jako všechna další zvířata, která jsme tu týden pozorovali. Tady se lidí nebojí a my tak zažíváme skutečné safari.

Bivak s tučňáky

Protože počasí nám přeje, roztápí jednoho večera kuchař pod roštem dřevěné uhlí a na venkovní palubě probíhá grilovací párty. Zapadající sluníčko se opírá do skleniček s malbecem z Mendozy (netřeba chladit), argentinské stejky naopak chladnou rychle a jsou tedy ještě rychleji konzumovány hladovým osazenstvem lodi.

Po večeři jedeme tábořit na pevninu. Každý fasujeme vak se třemi spacáky, žďárského pytlem a dvěma karimatkami. Takovou izolaci by nám Amundsen rozhodně záviděl a dokonce i tučňáci, kteří s námi bivakují ve stejné zátoce, zvědavostí nevydrželi a přišli se podívat na ty podivné bytosti zachumlané v balíku izolačních materiálů. Nejvyšší horu Grahamovy země, 2600 m vysokou Mt. Francis, osvětluje ještě po desáté večer sytě oranžové světlo a vytváří tak neskutečnou kulisu našeho posledního polárního táboření. Usínalo se nám krásně.

Praktické informace

• Kdy jet: V období od konce října do března, tedy během antarktického léta, je počasí v oblasti Antarktického poloostrova překvapivě mírné a příjemné. Teploty se pohybují kolem nuly a mohou vystoupat až ke 14°C. Prší tu minimálně, spíše zasněží a výjimkou nejsou řady slunečných dní.
  • Co nezapomenout: Kromě běžného zimního vybavení budete potřebovat: nepromokavé oblečení a vodotěsný vak na foťák (pro případy vyloďování), dostatek záložní paměti na fotky, krém na opalování, tablety na mořskou nemoc, kvalitní pojištění.
  •  Ceny plaveb: Ceny za klasický lodní zájezd na Antarktidu se pohybují přibližně od 100.000 Kč. Záleží zejména na typu kajuty, standardu plavby a nabízených aktivitách. Uvedené aktivity můžete zažít na plavbě zvané „Antarktida aktivně“. Více na webu Polární Cesty – www.polarnicesty.cz

Text: Jan Hocek

(Visited 320 times, 1 visits today)