Efekt Tiger aneb golf před a s Woodsem

Efekt Tiger aneb golf před a s Woodsem

Jako by existovaly dva různé druhy golfu. Jeden v éře před Tigerem Woodsem a ten druhý po příchodu fenomenálního golfisty na profesionální scénu v roce 1996. Samotná hra a její podstata se sice nijak nezměnily, ale to, co se změnilo radikálně, tím jsou turnajové prize money, nebo chcete-li finanční odměny hráčů, zájem diváků a televizní sledovanost golfu, který se ostatně před dvěma roky po více než sto letech vrátil i do rodiny olympijských sportů.

Ale zpět k Tigeru Woodsovi. V okamžiku jeho vstupu na profesionální golfovou scénu v roce 1996 bylo v banku turnajů PGA Tour 101 milionů dolarů, které se na jednotlivých turnajích rozdělovaly mezi nejlepší golfisty. A jen pro srovnání – o šest let dřív v roce 1990 činila celková částka na odměny 82 milionů. Každoročně se zvyšovala tak nějak postupně, krok za krokem o zhruba 3,4 procenta.

Vstup Tigera Woodse mezi profesionály přinesl řadu zásadních změn – světový golf dostal nového vládce, který ostatní golfisty přeřadil jaksi o výkonnostní patro níž, vtiskl golfu zcela nový sportovní a atletický „outfit“ a především změnil finanční toky do golfu. V období 1996 až 2008 vyhrál 65 turnajů PGA Tour včetně 14 majorů.

A ve stejném období se částka určená na finanční odměny hráčů na turnajích PGA Tour posunula v roce 2008 na 292 milionů dolarů! Meziroční růst prize money se tak navýšil na 9,3% oproti 3,4% z období před Woodsem. Tak zvaný Tiger Efekt zapůsobil mocnou silou. A těžil z něho nejen samotný rodák z kalifornského Cypress, ale také vydatně jeho soupeři.

Phil Mickelson

Mickelsonova poklona

To, že se odměny začaly posouvat novým tempem – takříkajíc z poklidného rytmu blues do zrychleného rytmu rock and rollu – dokumentuje i další letmý pohled do golfového finančního zákulisí. Greg Norman se v roce 1996 stal prvním hráčem v golfové historii, jehož výdělek v kariéře překročil hranici 10 milionů dolarů.

O pouhé čtyři roky později v roce 2000 si ale Tiger Woods stihl vydělat oněch 10 milionů téměř za jediný rok – konkrétně to bylo 9,2 milionu dolarů. Netrvalo to ani dvacet ani deset let, ale pouhé čtyři roky…

„Podívejte se na to, jak se golf za poslední dvě desítky let změnil. Je to neuvěřitelné. Pamatuji si, když jsem ještě jako amatér vyhrál svůj první turnaj v roce 1991, byla celková dotace jeden milion dolarů a vítěz bral 180 tisíc. A já si tehdy říkal, že bych chtěl jednou ve svém životě, nejen ve své kariéře, chtěl zažít to, že vítěz dostane za svůj triumf šek na milion dolarů. Teď je to realita každý týden. Je neuvěřitelné, jak se golf posunul, jak vyrostl. A tím, kdo se o to zasloužil, je Tiger. On přitáhl zájem diváků a televizí, sponzorů a posunul golf na novou úroveň. Za to jsme mu všichni vděční,“ přiznal i jeden z jeho největších rivalů  Phil Mickelson.

Vděk je jedna stránka mince, tou druhou je to, že ani jeho soupeři nevyšli díky efektu jménem Tiger zkrátka. Potvrdila to i analýza Rogera Pielkeho ze společnosti SportingIntelligence. Co odhalila? Zatímco do roku 1996 byl každoroční nárůst prize money na PGA Tour 3,4%, po nástupu Woodse během let 1997 až 2008 se zvýšil na 9,3%. Díky vítězi čtrnácti majorů se tak v banku na odměny nashromáždilo o 1,6 miliardy dolarů víc.

Z poněkud více nabobtnalého fondu odměn si tak mohli vydatněji „odkrojit“ i ostatní hráči. Ze všech nejvíc právě Phil Mickelson, který si polepšil o 29 milionů dolarů, a ještě více Vijay Singh s 36 miliony dolarů.

Tigermánie za stovky miliónů

Neustále rostoucí odměny ale nebyly zdaleka jediným účinkem efektu Tiger. Woods zcela zásadně nastavil novou laťku ve výši sponzorských smluv. Ostatně, jeho pětiletý kontrakt s Nike na 40 milionů dolarů uzavřený v roce 1996, byl na tehdejší dobu naprosto výjimečný. O pět let později se při další smlouvě na pět let hovořilo už o částce 100 milionů…

Woods navíc zásadním způsobem zvýšil zájem o golf v nových destinacích, především v Asii na Blízkém východě a v Číně, ale také v Evropě. Mluvilo se o Tigermánii. Získat dlouholetou světovou jedničku na svůj turnaj, to byla záruka rekordního prodeje vstupenek i televizní sledovanosti.

Jako první sportovec v historii si vydělal na turnajových prize money přes 100 milionů dolarů a v součtu společně s penězi z reklamních a sponzorských smluv překonal hranici jedné miliardy!

Pravda, po skandálu a po odhalení Woodsovy nevěry a jeho sexuálních eskapád se golfový svět chvíli vzpamatovával z pádu do té doby oslavovaného hrdiny, ale Woods se dokázal vrátit. I mezi turnajové vítěze i na golfový trůn. I díky efektu jménem Tiger golfový byznys stále funguje.

Foto: Flicker.com, Dreamstime

(Visited 67 times, 1 visits today)