Seriál o elektrokolech: tři základní otázky před zakoupením

Seriál o elektrokolech: tři základní otázky před zakoupením

horské elektrokolo

Kdy a za jakých okolností si pořídit elektrokolo místo kola „obyčejného“. Jak se s ním skutečně jezdí a kolik stojí? Pokusili jsme se najít odpovědi a usnadnit vám rozhodnutí při výběru.

Předně je nutné dobře zvážit své potřeby, fyzické, zdravotní schopnosti a finanční možnosti. Opravdu nutně elektrokolo totiž potřebuje asi jen ten, kdo je nemocný, po nemoci nebo úrazu, absolutně bez kondice a přesto chce jezdit. Také starší senior. Nebo ten, kdo má lepší kondici, ale chtěl by šlapat do pedálů hodně po horách. Na e-kole může začít i ten, kdo má třeba velkou nadváhu a chce se začít pohybovat. Po čase pak může přejít ke kolu normálnímu.

2. díl miniseriálu o elektrokolech: kdy a jaké si koupit, jak se na tom jezdí a na co si dát pozor? (1. díl čtěte zde)

Jenomže e-kola si dnes pořizují i ti, kteří je nutně nepotřebují. A přesto na to mají právo. Chtějí prostě jezdit rychle, pohodlně a tolik se při pohybu nezpotit. Elektrokolo znamená komfortní pohyb často i v nekomfortním terénu.

Každý by si měl také položit i otázku, kde chce jezdit. Zda ve městě, v Polabí nebo na Hané , ve zvlněné české krajině, na Vrchovině nebo v podhůři hor či přímo v horách. Škála e-kol je dnes od městských, přes treková, horská až po silniční.

Úplně nejdůležitější je elektrokolo dobře vyzkoušet. Půjčit si ho, pořádně se projet. Vidět jak funguje, co vyjede a sjede, jak se s ním manévruje, jak se na něm člověk cítí a unaví, kolik ujede na jedno nabití. Pak se lépe rozhoduje.

Středový motor je základ

V každém případě doporučujeme koupit kolo se středovým motorem v těžišti kola (nejlevnější e-kola ho mají v zadním kole), což je mnohem výhodnější a efektivnější. Takový motor se díky torznímu snímači přizpůsobuje intenzitě šlapání a zabere souběžně se šlápnutím do pedálu. Dá se s ním vjet i do větších kopců, protože umožňuje větší zatížení.

Jak se s takovým kolem jezdí? Elektromotor pomáhá jen při současném šlapání. Bývá až 5 jízdních režimů pohonu, které se přepínají na řídítkách a mají různá označení podle výrobce. Například eco (nejmenší podpora šlapání), basic (základní podpora), active / sport (vyšší podpora) a power / turbo (nejvyšší, která také ubírá nejvíc z kapacity baterie). K tomu některá kola mají i tzv. walking asistent, aby se při chůzi nemusel cyklista s těžkým kolem tolik „prát“.

Pozor na dojezd v kopcích

U lepších kol se dají jízdní režimy nastavit dokonce individuálně pomocí aplikace v telefonu. Ve výbavě je samozřejmě počítač s displejem na řídítkách, kde se zobrazuje mimo jiné stav baterie, použitý režim a okamžitá rychlost. Celková ujetá vzdálenost na jedno nabití je velmi odvislá od užitého režimu, váhy cyklisty a profilu tratě. Zatímco s eco režimem ujedete na moderních kolech přes 100 km, na power / turbo to může být jen 25 i méně, pokud pojedete jen do kopce.

E-kolo váží mnohem víc, než normální kolo. Zhruba od 20 do 25 kg, což je přibližně o 10 kg víc (z toho motor cca 3,5 kg). Nejezdí se s ním tak snadno, jako s obyčejným kolem. Je prostě těžší, méně obratné.

Jak je to s cenou? Poslední, ale také podstatná otázka. Dobré e-kolo je dražší, než dobré kolo normální. Platí se navíc za celý elektrosystém. Trochu slušné e-kolo na běžné ježdění stojí od 30 000 výš. Trochu slušné e-kolo schopné jezdit v terénu cca 50 000 a víc. Už lepší mašina do terénu 75 000 a víc.

A konečně vyšší cena se projeví nejen při koupi, ale později i při servisování a případných opravách.

(Visited 19 350 times, 1 visits today)