Za 17 dní zdolal na kole 3945 km, aby upozornil na projekt Cykloterapie

Za 17 dní zdolal na kole 3945 km, aby upozornil na projekt Cykloterapie

Aby mohli senioři zase cítit vítr ve vlasech… s takovou vidinou absolvoval Leoš Hrádek z Plzně mezinárodní dálkový cyklistický závod Transcontinental Race, který se letos konal pošesté. Závod odstartoval v neděli 28. července v noci v belgickém městě Geraardsbergen a zakončen byl ve středu 15. srpna v řecké Meteoře.

Na trasu závodu bez podpory vyrazilo celkem 250 účastníků. Do cíle jich v termínu dorazilo 126, závod vzdalo zhruba 100 cyklistů. Závodníci projížděli 16 zeměmi a museli navštívit několik kontrolních bodů (většinou horských průsmyků a vrcholů), než se dostali do středního Řecka, kde v oblasti Meteory závod končil. Po cestě byli odkázáni jen sami na sebe, nesměli přijmout cizí pomoc. Leoš Hrádek, ač ryzí amatér, obstál v závodě výborně a zvládl jej v náročném časovém limitu.

Proč se 42-letý Leoš Hrádek rozhodl pro účast na cyklistickém závodu, který je pro většinu lidí nepředstavitelný? Závod přes celou Evropu jel proto, aby si jej všimla veřejnost a média, a dostal tak do širšího povědomí projekt Cykloterapie. Ten se snaží Leoš Hrádek prosadit v České republice spolu s Oldřichem Čepelkou z Liberce a Janem Raškou z Prahy.

Leoš Hrádek

„Lidí, kterým zdravotní stav nedovoluje běžně se pohybovat, a kteří se většinou jen šourají po bytě nebo vyjdou na chvíli před dům, jsou u nás desetitisíce. Mnoho z nich je v domovech pro seniory. A mnozí se cítí opuštěně, nikdo jim nevěnuje svůj čas. Celosvětové hnutí, které má zkratku CWA – Cycling without age (cyklistika v každém věku) spočívá právě v tom, že seniory se špatnou pohyblivostí anebo i tělesně postižené vozí dobrovolníci na výlety po okolí a tím jim zlepšují kvalitu života, přinášejí nové zážitky, spokojenost a vědomí, že ostatní lidé je neopustili. Chceme i české seniory potěšit zážitkem, o němž už nemysleli, že přijde,“ vysvětluje Oldřich Čepelka, který v ČR před rokem kampaň zahájil.

Pro celou aktivitu je zapotřebí především speciální elektrotříkolo, jakási moderní rikša, na níž „pilot“ veze jednoho nebo dva seniory.

První tříkolky budou do měsíce v provozu v Kadani a Otrokovicích. Pořizovací cena jedné z nich je 150 tisíc korun, vyrábí se v Dánsku.

„Nápad mě velmi nadchnul. O projektu jsem se dozvěděla na jaře a hned jsem s tím běžela za panem starostou, v Kadani máme domov pro seniory se 120 klienty, vidím na nich osamělost a touhu vyjít za brány, což je pro některé nemožné. Většina z nich je z Kadaně nebo okolí a rádi by se znovu podívali na svá oblíbená místa,“ dodává Lenka Raadová, ředitelka městské správy sociálních služeb v Kadani, která je protkaná cyklostezkami. Zájemce z řad dobrovolníků už mají.