BMW X1 xDrive23d: SUV, které je nejen užitečné a praktické, ale i zábavné a živé

BMW X1 xDrive23d: SUV, které je nejen užitečné a praktické, ale i zábavné a živé

Foto: BMW

Fotbaloví Oranjes na mistrovství světa ve fotbale díru do světa neudělali, nicméně oranžová novinka z Mnichova svítí jako kometa nejen na českých silnicích. A bude vyvolávat pozornost, i pokud zvolíte konzervativnější barvu, než jsme měli k dispozici na testovaném vozidle.

Nejmenší SUV řada od BMW vyrostla. Což je pro mne jakožto zapřisáhlého odpůrce této kategorie vlastně nejlepší zpráva: velké auto s malým kufrem není nic pro řidiče, který si podobný typ vozu nepořizuje pouze na dělání dojmu na parkovišti v horském středisku, ale potřebuje pod kopec přivézt tři a více členů rodiny s kompletní lyžařskou výbavou. Objem zavazadlového prostoru u nových vozů této řady začíná na 500 l, a pokud třeba oželíte společnost některého ze zmíněných příbuzných, při sklopení (ne nutně všech) zadních sedadel v dělení 60 : 40 dovnitř dostanete i pár párů lyží. Díky tomu se pak nemusíte otravovat se střešními nosiči či rakví, které obvykle zážitek z jízdy (umocněný nepříjemným pocitem v náprsní kapse, kde obvykle nosíte platební kartu) kazí.

Impérium vrací úder

Pokud ve vás zvítězí estét nad praktikem a přestanete se kochat utilitární prostorností zavazadelníku, je na čase zaostřit na design interiéru. X1 je vlastně docela oblá, spíše v duchu svých menších bratříčků v tourer provedení – a jen námi testovaná verze Xline se snaží tvářit o něco přísněji – interiéru vládnou ostré úhly. Lichoběžníkové tvary podtržené stříbrným lemem najdeme nejen na volantu a na madlech dveří, ale i na středové loketní opěrce či v odkládacích prostorech. Ve stejném tvarování jsou i hlavové opěrky a stopu tohoto nestejného čtyřúhelníků objevíme také v prošívání nově navržených a velmi pohodlných sedadel. Výsledný dojem z testované verze byl proto spíše jako z kokpitu legendárního TIE fightera (znalci Hvězdných válek vědí).

Exteriér není tak přísný, i když verze Xline má podtrhovat robustnost designu a celkový charakter výrazného a spolehlivého automobilu se sportovní žilkou, čemuž odpovídá matně hliníková maska chladiče a stejně provedené ozdobné prvky na spodních částech nárazníků a bočních prahů. S robustním pojetím ladí i design 18″ kol z lehké slitiny.

Asi asistent

Potřebné budíky, informační systém i entertainment jsou zaklety do přehledného širokoúhlého displeje. Ovládání většiny potřebných funkcí je navíc k dispozici na volantu, pro ty vychytanější si pak lze dojít pomocí dotykového panelu. Auto je vybaveno operačním systémem 8, jehož všechny vlastnosti a funkce můžete odhalovat klidně i pár týdnů. Námi testovaný vůz byl vybaven volitelnou nejvyšší verzí asistenčního systému Driving Assistant Professional se schopností udržování v pruhu i parkovacím asistentem Professional. Jízdu téměř na autopilota známe i z jiných vozů a já osobně mám z této funkce obecně spíše rozporuplný dojem – tak nějak nevím, zda mi její použití má pomoct ve chvíli, kdy za volantem usínám, nebo naopak díky ní spolehlivě usnu v konejšivé náruči digitálních pomocníků.

Parkovacího asistenta jsme rovněž spíše ochutnali – v půjčeném autě v ceníkové ceně s příplatkovými moduly a pakety něco přes 1 120 000 korun a na přeplněném parkovišti povánočního nákupního centra automatu důvěřujete jen s maximální obezřetností. Ale odvážnější novinářští kolegové tvrdí, že je to pro mnohé nejoblíbenější asistentská funkce vůbec.

Naloženo – vyrážíme

Na cestu do českých hor s nejnovější X1 jsem se vysloveně těšil. I když lednové počasí nějakým vážnějším testům na sněhu příliš nenahrávalo, cílem byl zážitek z jízdy. Zde nelze autu nic vytknout – možná malinko nejistý pocit v prudkých zatáčkách na hraně povolené rychlosti – s výškou auta je potřeba při odvážnější jízdě počítat. Testovaný model pohání vznětový 4válec + MH 48 V se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic a pohonem všech kol. Nejvyšší výkon dosahuje 155 kW (211 k). Standardem je přeplňování pomocí dvojice turbodmychadel, ale novinkou je použití pístů z kalené oceli a stěn válců s grafitovým povrchem, které efektivně snižují vnitřní tření jednotky.

Standardem je 48V mild hybridní technika, jejíž elektromotor o výkonu 14 kW/19 k a točivém momentu 55 Nm je integrovaný do těla převodovky. Motoru pomáhá s roztočením v nízkých otáčkách a účinně zjemňuje rozjezdy, k těmto asistenčním činnostem používá energii získanou rekuperací, což účinně snižuje spotřebu paliva a produkci emisí. Každopádně my jsme na spotřebu příliš nejezdili, nová X1 nás zajímala spíše z pohledu, zda dokáže být poměrně robustné SUV i nejen užitečné a praktické, ale i zábavné a živé – což splnilo.

BMW X1 xDrive23d
Foto: BMW
BMW X1 xDrive23d
Foto: BMW
BMW X1 xDrive23d
Foto: BMW
BMW X1 xDrive23d
Foto: BMW
BMW X1 xDrive23d
Foto: BMW
BMW X1 xDrive23d
Foto: BMW
navigate_before
navigate_next

Autor: Matej Šišolák

(Visited 133 times, 1 visits today)