Golfová premiéra v Saudské Arábii. Vášně, kritika, kontroverze…

Byla to tak trochu zvláštní situace… Justin Rose převzal vítěznou trofej v Torrey Pines a šek na 1,278 milionu dolarů a ve spěchu balil své golfové nádobíčko, aby stihl svůj let. Kam? Do Saúdské Arábie. Nebyl sám. Jen třicet minut před ním zmizel ze hřiště nedaleko San Diega i Patrick Reed, aby zamířil stejným směrem.

Na premiérový ročník turnaje Saudi International powered by SBIA s dotací 3,5 milionu dolarů patřícím do kalendáře European Tour. Na premiéru, která od okamžiku, kdy bylo oznámeno její konání, vyvolává kontroverze.

Proč? Saúdská Arábie je zcela novým místem na golfové mapě. Mnohem častěji se v souvislosti s arabským královstvím na Blízkém východě hovoří o nedodržování lidských práv a v posledních třech měsících také o vraždě saudsko-arabského opozičního novináře a kritika režimu Džamála Chášakdžího. Kritici turnaje tak mají jaksepatří nabito ostrými a nešetří kritikou směrem k hráčům, kteří na – v těchto dnech probíhajícím – turnaji startují.

Startovné, versus morálka?

A nutno říct, že na nabídku hrát při premiérovém ročníku na hřišti Royal Greens Golf & Country Clubu v King Abdullah Economic City kývla řada špičkových golfistů, skoro by se chtělo říct, že vytvořily navýsost atraktivní golfovou společnost: vedle Rose a Reeda startují Brooks Koepka, Dustin Johnson, vítěz z Dubaje Bryson DeChambeau, Sergio Garcia, Ernie Els, či Henrik Stenson.

Argumentem kritiků – a tím největším, nebo spíš nejslyšitelnějším – se stal Brandel Chamblee, bývalý hráč PGA Tour a dnes jeden z analytiků televizního kanálu GolfChannel. Podle něj totiž golfové hvězdy upřednostnily tučné startovné před lidskými právy. V banku turnaje je sice z pohledu zámořské PGA Tour „pouze“ 3,5 milionu dolarů, ale podle některých zdrojů se mezi nejlepší hráče rozdělilo startovné ve výši 4 milionů. Mezi oslovenými byl i Tiger Woods, ale ten start odmítl a podle Telegrapf Sport i startovné ve výši dvou milionů dolarů.

„Je trestuhodné zavírat oči před tím, co se v Saúdské Arábii děje. Nedokážu si představit, jaká finanční motivace by mě donutila hrát v zemi, která takovým způsobem pošlapává lidská práva. Myslím si, že plně nechápou, co dělají. A nerozumím tomu ani z morálního hlediska. Legitimizují ten režim. Neměli by tam být,“ prohlásil Chamblee na adresu hráčů, kteří na turnaji hrají, a naopak vyzdvihl dalšího z předních golfistů Paula Caseyho, který svůj start odřekl. „Tleskám Paulovi,“ dodal.

Jeho kritika se samozřejmě hráčům nelíbí. A jednoznačně ji odmítají. Včetně toho, že by finance sehrály v jejich rozhodování zásadní roli. „Nejsem politik, jsem profesionální golfista. Mám dost dalších důvodů, proč tady hrát. Skvělé hráčské pole, v sázce jsou body do světového žebříčku, kvalitní golfové hřiště a nová zkušenost v nové golfové zemi,“ vypočítal 38letý Rose ve své reakci poté, co v neděli vyhrál svůj desátý titul na PGA Tour..

Hráči: Jsme sportovci, ne politici

„Jsme sportovci a přijeli jsme hrát golf. Řešení jiných věcí necháme na lidech, kteří se zabývají politikou. Pro mě bylo rozhodnutí, zda hrát v Saúdské Arábie, docela snadné. Vím, že se země pokouší o rozvoj golfu a já se řadím mezi ty, kteří se snaží přispět rozvoji golfu po celém světě. Pokud s tím mohu pomoci, jsem připravený,“ doplnil Rose i Reed, který v závěru loňského roku hrál mj. ve finále evropské série v Dubaji.

Turnaj v Saúdské Arábii hájí pochopitelně i výkonný ředitel European Tour Keith Pelley, podle něhož může golf sehrát roli při modernizaci země, která se řadí mezi nejhorší na světě v dodržování lidských práv, především žen. Golfový podnik se může stát jednou z cest k pozitivním změnám. A nejen to, v rámci turnaje se například uskuteční koncert Mariah Carey, tedy událost v době nedávno minulé takřka neuskutečnitelná.

„Máme vynikající vztahy s Blízkým východem. Jsou pro nás důležité i proto, že v tomto ročním období nemůžeme nikde v Evropě hrát. Blízký východ je pro nás důležitý kvůli klimatu, snadnému cestování i kvalitě golfových hřišť,“ konstatoval Pelley s tím, že na prvním místě je zajištění bezpečnosti hráčů i zaměstnanců evropské série. „Pro nás je to nová kapitola evropské tour,“ dodal šéf European Tour.

(Visited 175 times, 1 visits today)