Novinky v pelotonu: pláště místo galusek, diskové brzdy, 12 pastorků...

Novinky v pelotonu: pláště místo galusek, diskové brzdy, 12 pastorků...

Alexander Kristoff

Jarní kostkové klasiky přinášejí do cyklistického pelotonu spoustu zajímavostí a novinek. Širší pneu a páskami dvojnásobně obalená řídítka kvůli lepšímu tlumení jsou už dlouho samozřejmostí. V závodě Kolem Flander se ale objevila také řada nových vychytávek a technologií, což určitě potvrdí i nadcházející monument Paříž – Roubaix.

Tyto trendy jsou zajímavé i tím, že se alespoň částečně dříve nebo později nějak projeví v běžném cyklistickém průmyslu.

Alexander Kristoff (UAE Team Emirates), který skončil v závodě Kolem Flander na třetím místě, byl například jediným jezdcem na startovní čáře, jenž obul bezdušové pláště. Prakticky všichni ostatní závodili na tradičních galuskách, ale vše může být brzy jinak. Jak webu Cyclingnews upřesnil mluvčí UAE Team Emirates, Kristoff má z jízdy na bezdušových pláštích lepší pocit. Použil je už na předchozí klasice Gent-Wevelgem, kde dokonce vyhrál. Cyclingnews z rozhovorů s odborníky vytušilo, že i díky dvojnásobnému úspěchu by se bezdušové pláště ve světovém pelotonu mohly brzy stát normou a nikoli pouze výjimkou.

Z dalších novinek byl vidět mezi závodníky velký zájem o kazetu s 12 pastorky, což je dnes už běžné u závodních a sportovních horských kol. Loni uvedlo na trh svou “dvanáctku” Campagnolo, na začátku letošního roku následoval SRAM a na startu v Antverpách tak stálo s těmito novými převody hned pět týmů.

Mathieu van der Poel
Mathieu van der Poel

Hrstka jezdců Trek-Segafredo experimentovala dokonce s jediným převodníkem a 12ti pastorky z nové skupiny SRAM RED eTap AXS, ale po problémech Johna Degenkolba na klasice Milán-San Remo tuto technologii v závodu Kolem Flander využil nakonec jen Mads Pedersen.
Kromě těchto novinek byly vidět u jezdců i různé preference pro páky řídítek, šířky galusek a tlaky. Oliver Naesen z AG2R La Mondiale zašel v experimentování asi nejdál, když použil vzadu rozměr o průměru 28 mm a vpředu 26 mm. Vybavování kol stájí komponenty určují běžně cyklosponzoři, někdy ale převáží preference jezdců.

Naprostou samozřejmostí se stávají donedávna diskutabilní a kontroverzní kotoučové brzdy. Specialized a Trek jsou dva z výrobců, jejichž týmy využívají pro rok 2019 kotoučové brzdy 100% . Podobně i Corendon-Circus zázračného mladíka Mathieu van der Poela – tým má těmito brzdami osazeny stroje Canyon. Zajímavé ale je, že zatímco většina stájí World Tour volí vpředu 160mm kotouče a 140mm vzadu, tým van der Poela použil 140mm kotouče na bou kolech.

Konečně pak mnoho jezdců v pelotonu použilo speciální vybarvení a doplňky. Národní šampioni historicky nosili v národních barvách dresy. Nyní vidíme i rámy, boty, přilby, rukavice, sluneční brýle a dokonce i počítačové držáky přizpůsobené barvám národních, evropských nebo světových šampionů. Mathieu Van der Poel měl například díky národnímu mistrovskému titulu na silnici vyvedeno v nizozemských barvách celé kolo.

(Visited 25 006 times, 1 visits today)