Paříž-Roubaix je tady. 257 km a 54,5 km dlážděných sektorů

Paříž-Roubaix je tady. 257 km a 54,5 km dlážděných sektorů

Arenberský les

Vše je připraveno na cyklistické Peklo severu, nejslavnější klasiku světa, která vede z okraje Paříže do města Roubaix. Mons-en-Pévèle, Carrefour de l’Arbre i další děsivé sektory pokryté velkými kočičími hlavami, budou v neděli obleženy statisíci diváky. A Zdeněk Štybar bude znovu patřit k hlavním favoritům.

Ředitel závodu Christian Prudhomme a technický ředitel Thierry Gouvenou provedli v úterý závěrečnou inspekci trasy závodu pod šedou oblohou a v dešti. Podle všeho se ale 117. ročník nejšílenější klasiky nakonec pojede sice za velmi chladného (na startu může být kolem nuly), avšak slunečného počasí.

29 kostkových sektorů začíná po 97 km závodění a končí až závěrečným symbolickým 300 metrů dlouhým sektorem těsně před cílovým velodromem v Roubaix. Nejen že jsou úzké, nesmírně hrbolaté, ale jsou nebezpečné i tím, že každý na nich chce být co nejvíc vpředu, aby unikl případnému pádu. Před každým sektorem se proto bojuje o místo, což stojí fyzické síly.

Jak píše web Cyclingnews, mnohé dlážděné sektory byly letos upraveny. Největší změnu zaznamenala dlažba v obávaném Arenberském lese. Velké stromy v blízkosti bývalé hornické cesty způsobují, že mezi kostkami roste tráva a mech, což činí takřka celý sektor neuvěřitelně nebezpečným, zejména za mokra deště.

Na kostkách 50 km/hod

Pořadatelé proto museli pro případ mokra připravit alternativní trasu, aby ochránili jezdce. To ale zdá se letos nebude třeba. Místní úřady a organizace Les Amis de Paris-Roubaix zároveň pomohly vyčistit trávu a mech, obnovit některé dlažby a naplnit spoje speciální maltou. Prvních 500 metrů kostek, na něž se peloton vřítí rychlostí přes 50 km/hod bylo důkladně vyčištěno a renovováno. Zbytek sektoru dlouhý 2 300 m bude opraven v příštích dvou letech.

Dobrovolníci z organizace Les Amis de Paris-Roubaix v uplynulých měsících tvrdě pracovali i na obnově dalších klíčových sektorů „pavé“. Pomáhali i studenti ze tří místních zemědělských škol a jako zvláštní poděkování se mohli ve čtvrtek odpoledne setkat s loňským vítězem Paříž – Roubaix Peterem Saganem.

Rozhodující sektory

Sektor 20: Haveluy – Wallers (156,5 km, délka 2.5 km) – tento čtyřhvězdičkový sektor je zajímavý a nebezpečný tím, že předchází Arenberskému lesu. V těchto fázích závodu obrovsky roste nervozita.

Sektor 19: Arenberský les (164,5km, délka 2,3 km). Pětihvězdičkový, asi nejtěžší sektor, obvykle označuje začátek rozhodující bitvy o vítězství v Paříž-Roubaix, kde se ještě nedá zvítězit, ale dá se tam vše ztratit. Ve zbývajících 90 km jsou ovšem další zrádné kostkové zóny.

Sektor 17: Hornaing – Wandignies je dlouhý 3,7 km a dostal čtyři hvězdy, stejně jako 2,4 km sektor 15 z Tilloy do Sars-et-Rosières. První „dalekonosné“ útoky pak často začínají na nesmírně těžkém 3 km pětihvězdičkovém sektoru 11: Mons-en-Pévèle.

Hned dvojitým problémem pro jezdce je sektor 5: Camphin-en-Pévèle (km 239,5 – 1,8 km) s navazujícím sektorem 4: pětihvězdičkovým Carrefour de l’Arbre (km 242,5 – 2,1 km). Zde vždy fandí masy diváků a dochází tu k rozhodujícím atakům. Je to absolutně brutální úsek, kde už všem docházejí síly. Bývalý vítěz Paříž – Roubaix Australan Mat Hayman prohlásil: “Několikrát se mi tu stalo, že už mi bylo všechno jedno. Kdybych tu spadnul, aspoň bych už mohl jen ležet v trávě.”

Minulý rok zaútočil Peter Sagan ze skupiny favoritů už 54 km před cílem. Zničil zbytky skupiny uprchlíků, z nichž jediný Silvan Dillier (AG2R la Mondiale) byl schopen s ním udržet tempo až do cíle. Sagan ho ale ve sprintu porazil a tak získal vítěznou trofej s dlažební kostkou.

Letos je tip na vítěze skutečnou loterií. Mezi hlavní favority patří kromě Sagana Zdeněk Štybar i další jezdci stáje Deceuninck Quick-Step, Nor Alexander Kristoff, Belgičané Wout van Aert, Oliver Naesen, Greg van Avermaet nebo Sep Vanmarcke a Němec John Degenkolb. Ale zkušenost z předchozího monumentu Kolem Flander, kde zvítězil nečekaně mladý Ital Alberto Bettiol, velí k obezřetnosti. Žádný z cyklistů nemá tak dominantní formu a může tedy vyhrát snad 25 jezdců.

(Visited 423 times, 1 visits today)