Prospěšnost jógy pro lyžaře a snowboardisty

Prospěšnost jógy pro lyžaře a snowboardisty

Zdroj: Pixabay

Chcete-li na sněhobílých svazích létat jako horský orel, začněte praktikovat jógu pro lyžaře. Zdokonalí koordinaci těla a posune vás k fantastickým výkonům.

Lyžaři patří k nejvíce zdatným sportovcům. Není to nic překvapujícího, když si uvědomíte, že k výkonu potřebují pružnost, rychlost, sílu, vytrvalost, rovnováhu a soustředění. Tedy stejné vlastnosti jako v józe, které musíte uplatnit, abyste zaujali příslušnou ásanu (jógovou pozici).

To je důvod, proč do svého lyžařského tréninku zařadit promyšlené jógové sestavy. V józe pro lyžaře s vámi kvalifikovaný lektor jógy cvičí specifické ásány zaměřené na svaly a klouby, jež při lyžování dostávají nejvíce zabrat. Pozornost tedy zejména věnuje stehenním, lýtkovým, zádovým, břišním svalům, kolenům a kyčelním kloubům. Ty se pak stanou protaženějšími, pružnějšími a mobilnějšími.

Svalové dysbalance a nedostatečná koncentrace tvoří dvě hlavní příčiny zranění u lyžařů. S pomocí jógy se dají odstranit.

Indické „umění těla a mysli“ také zvýší vaše soustředění a posílí psychiku, která je u sportovců stejně důležitá jako fyzická kondice. To oceníte při náročnějších lyžařských výkonech (například u freeridu či u freestylových disciplínách na snowboardu).

Zdroj: Pixabay

Protažení v pozici zajíce

Lyžařskou jógu si můžete zacvičit v průběhu celého dne. Nejúčinnější je ráno v hotelu, před snídaní, ještě před tím, než se vypravíte na sjezdovku. Zahřejete, protáhnete svaly, rozhýbete klouby a celou páteř. Tělo bude připravené na pohyb a výrazně snížíte riziko zranění. Některá lyžařská střediska pak nabízí jógu přímo na svazích. Tady však má minimální efekt.

Jste omezeni oblečením, přezkáči a často i mrazivým počasím, které nedovoluje ideálně zahřát pohybový aparát. Naproti tomu večerní lekce jógy (opět vevnitř) bude velmi přínosná. Po dni stráveném na rychlých „prkénkách a prknu“ revitalizujete unavené, bolavé svaly a přispějete k jejich rychlejší regeneraci. Navíc vás lektor také zasvětí do tajemství pránájámy, (dýchacích technik), jež přispěje ke zvýšení příjmu kyslíku, k prokrvení mozku, posílení plic, srdce, imunity a ke zklidnění nervové soustavy.

Budete-li brázdit sjezdovky ve Francii, zavítejte na lekce jógy v horské chatě Chalet Rosière a v lyžařském středisku Morzine – Avoriaz v Savojských Alpách.

Pokud jste jógu nikdy nepraktikovali a máte zábrany jít na lekci, nemusíte se obávat. Dobré kurzy jsou rozděleny podle jógové výkonnosti – úplní začátečníci, středně či velmi pokročilí. Nebo před hodinou upozorněte lektora a domluvte se spolu na způsobu cvičení.

Text: Pavla Apostolaki